Mama oorlogen?

De laatste tijd zie je het “mommy wars” filmpje her en der opduiken. Ik bekeek het op de website van Famme. Ik had zelf nog nooit echt stilgestaan bij het feit dat er zoveel verschillende mama-strekkingen zijn. Maar geef toe, ze zijn heel erg herkenbaar. De radicale borstvoedingsmoeders, de thuisblijf-mama’s, de draagdoekmama’s, de carrièrevrouwen, moeders die hun kinderen halve wortels en hele bloemkolen geven als ze 6 maanden oud zijn (Rapley methode)… In het filmpje worden er een aantal heel mooi en typerend weergegeven en we kennen allemaal mama’s die we netjes in één van die hokjes kunnen stoppen. En we kennen ook allemaal mama’s die neerbuigend kijken naar mama’s uit andere hokjes.

Maar nu ben ik me beginnen afvragen in welk hokje ik mezelf dan stop als mama? Ja, ik heb borstvoeding gegeven. Vier maanden, omdat ik daarna naar Brussel moest pendelen en dat niet meer haalbaar was. Echt radicaal kun je me dus niet noemen. Ja, ik heb een draagdoek, waar Lotte als hele kleine baby vaak dutjes in deed omdat ze dat niet wou in haar bed. Nu weegt ze 10 kilo en zit ze geen seconde stil, dus echt aangenaam is het niet meer om ze in een draagdoek te plooien. Thuisblijven “voor de kinderen” zou ik op drukke momenten wel eens van durven dromen, maar dat wil onze bankrekening jammergenoeg niet. En om carrière te maken zit ik in de verkeerde sector…

Wat voor moeder ben ik dan? Ben ik wel zeker genoeg van mijn strekking? Moet ik duidelijker keuzes gaan maken en standpunten innemen? Of mag er ook tijd en ruimte zijn om wat aan te modderen en van alles wat uit te proberen? Ik ga voor het hokje van de “liefhebbende-mama’s” denk ik. Dat lijkt mij voldoende theoretisch onderbouwd.

Marie

Geef een reactie

